KLAIDINANTI REKLAMA. IR VĖL PAGAVO…

Edita Ivanauskienė, advokatė, patentinė patikėtinė, EiiP

 

Verslo tikslas kuo daugiau parduoti ir kartais tas tikslas pateisina visas priemones, t.y. kažko nepasakymas ar nutylėjimas ar pasakymas kažko, kas skatina pirkti, bet tai nebūtinai būna tiesa. Toks verslininkų elgesys ne naujiena, todėl įstatymuose įrėmintas į “klaidinančią reklamą” ar “nesąžiningą komercinę veiklą” ir jau seniai draudžiamas ir baudžiamas.

 

 

Lietuvoje Konkurencijos taryba stebi ir baudžia už klaidinančią reklamą. Už klaidinančios ir neleidžiamos lyginamosios reklamos pažeidimus gali būti skiriama bauda nuo 289 eurų iki 8 688 eurų. Už pakartotinius veiksmus dar didesnė bauda.

 

2016 metais ypatingas dėmesys buvo skiriamas elektronininėms parduotuvėms, kuriose siūloma įsigyti prekių su didele nuolaida nuo „įprastinės“ ar „ankstesnės“ kainos. “Vidurvasario išpardavimo” akciją skelbianti įmonė pasimokė, kad negalima skelbti reklamos atitinkamai prekei iki 80 proc. pigiau, jeigu 80 proc. nuolaida taikoma tik vienos rūšies prekei iš visų dalyvaujančių akcijoje arba iš viso netaikoma. Tokios pat nuomonės Konkurencijos taryba buvo ir “Visiems maisto papildams iki -60%“ akcijos atžvilgiu – negalima skelbti, kad nuolaida taikoma iki 60 proc., jeigu tą nuolaidą taikai vos kelioms prekėms. Toks prekių kiekis negali būti laikomas reikšmingu prekių kiekiu, todėl teiginys galėjo suklaidinti vidutinį vartotoją, suformuodamas lūkesčius apie palankesnes akcijos sąlygas negu jos buvo iš tikrųjų. Konkurencijos tarybos manymu, reklamoje apibūdinimą „nuolaidos iki xx procentų“ galima naudoti tuo atveju, jei skelbiamas maksimalus kainos sumažinimas išpardavimo pradžioje taikomas bent dešimtadaliui nurodytų tam tikros grupės prekių  ir nurodomas tokio išpardavimo laikotarpis.

 

 

2017 metais Konkurencijos taryba atidžiau stebėjo interneto parduotuvėse skelbiamų akcijų laiką. Pastebėta tendencija vilioti pirkėjus trumpomis, greitai besibaigiančiomis akcijomis, kurios kitą dieną vėl prasideda iš naujo. Vienoje interneto parduotuvėje be kitų pažeidimų buvo pastebėta, kad tam tikras prekes buvo siūloma įsigyti už tam tikrą kainą ir šis pasiūlymas bent 31 savaitę iš eilės buvo atnaujinamas, t. y. iš naujo buvo skaičiuojamas tokio pasiūlymo galiojimo laikas. Kitoje interneto parduotuvėje – prekių reklamos skleistos laikotarpiu nuo 2017 m. gegužės 15 d. iki 2017 m. liepos 7 d. atskirais reklamų sklaidos laikotarpiais, kurie, kaip nustatyta, trukdavo 1, 2, 4 arba 5 dienas, kuriems praėjus po kelių dienų ar netgi 1 dienos analogiški akcijų pasiūlymai su ta pačia esmine informacija buvo pradedami skleisti iš naujo. Įmonėms atitinkamai skirtos 2900 EUR ir 4500 EUR baudos.

 

Ar verta apgaudinėti vartotojus lieka pasiskaičiuoti pačioms įmonėms. Kol kas nepastebėta, kad Konkurencijos taryba vertintų ir atsižvelgtų skirdama baudą į tai, kiek gi gavo naudos verslas klaidindamas pirkėjus. Su KT nutarimais ir rekomendacijomis galite susipažinti KT puslapyje http://kt.gov.lt/lt/dokumentai/reklama.

 

Dėl išsamesnės informacijos ar konsultacijų reklamos reguliavimo klausimais, prašome skambinti tel. 868611584 ar rašyti e. paštu edita.ivanauskiene@eiip.lt